language språk

Om ruten

Hardangervidda Nasjonalparkrute har to rutealternativ.

Rutealternativ 1 begynner ved Heddal med Heddal stavkirke, en av Norges større turistattraksjoner. Turen videre går langs E134, forbi Ørvella og til Sauland. Ved Sauland svinger ruten inn på fv. 651 og setter kursen mot Rjukan.

Den første strekningen over fjellet, fra Sauland mot Tuddal, går gjennom småskog og dalfører, langs sjø og stein. Fargespillet oppover gjør dette til en flott opplevelse.

Fremme i Tuddal bør Tuddal Bygdetun avlegges et besøk før turen fortsetter over fjellet, opp bakkene og mot Rjukan. Denne andre halvdelen av fv 651 går over storartet fjellandskap, åpent og mektig. Langs vegen ligger Stavsro; utgangspunktet for topptur til Gaustatoppen og den særegne Gaustabanen inne i fjellet. Fjellvegen møter rv 37 på spektakulært vis, der den smale vegen slynger seg nedover bratte fjellsiden.

Vel fremme i Rjukan står severdighetene i kø. Byen og byggeskikken er i seg selv er en særegen opplevelse, i tillegg til at du har større attraksjoner som Krossobanen og Norsk Industriarbeidermuseum på Vemork.

Fra Rjukan går veien videre i store slynger oppover fjellsiden. Høyt oppe over byen kan du være heldig å få se Rjukanfossen utfolde seg; men selv uten full vannføring er det veldige juvet et imponerende skue. Sommerstid spilles også det lokale ”Marispelet” i dette området.

Veien fortsetter innover fjellet i retning Rauland. Underveis på turen gjennom det majestetiske fjellandskapet ligger perlen MB Fjellvåken, og i fremtiden vil også Hardangervidda Nasjonalparksenter på Skinnarbu åpne dørene. Ferden videre går gjennom et naturreservat. Etter en god halvtime på veien, spekket med naturinntrykk, passeres Vierli Turistsenter, senere kulturlandskapet i Austbø, før en kommer til Rauland sentrum. Et besøk på Rauland gir minneverdige opplevelser, enten du velger kulturell berikelse ved Rauland Kunstmuseum eller Raulandsakademiet, eller foretrekker aktiv ferie gjennom de unike naturkvalitetene i området.

Fra Rauland forlater vi rv. 37 og svinger inn på rv. 362, med kurs mot Haukeligrend. På veg ut av Rauland passerer vi mer kulturlandskap i Haddland, før en fantastisk utsikt over innsjøen Totak flommer inn gjennom frontruta. Denne delen av turen er rett og slett enestående, der den smale vegen snirkler seg forbi fjellsider og langsmed innsjøen. Langs vegen ligger også spesielle severdigheter som gravhauger, Myllarheimen og Urdbøuri.

Turistruten ender i Edland, der vi svinger tilbake på E134 og fortsetter turen mot fjell, fjord og vestlandet.

Rutealternativ 2 har også utgangspunkt i den veldige stavkirken i Heddal. Fra Heddal følger ruten E134 videre til Ørvella. Ved Ørvella tar ruten av til rv. 37.

Fra Ørvella til Rjukan slynger vegen seg gjennom lett furuskog, med den mektige Tinnsjøen som nærmeste nabo langs vegen. Underveis passerer du historiske minner som Tinnoset og Mæl stasjon, med historien om Rjukanbanen og industrisamfunnets storhetstid, og minnetavlen fra sabotøraksjonen i Rudsgrend. Naturopplevelsen på denne delen av ruten er av den spektakulære sorten, med flott utsikt over Tinnsjøen og den veldige Gaustatoppen rett imot.

Veien langs Tinnsjøen passerer mange vakre steder. Her Busnesgrend

Fra Rjukan og utover følger ruten samme opplegg som rutealternativ 1.